Lions Club Tessenderlo ondersteunt schoolproject over sensibilisering rond geleidehonden

Met z’n drieën zijn ze al in Tessenderlo, de blindengeleidehondgebruikers. Dagdagelijks kunnen zij voor hun mobiliteit beroep doen op hun trouwe viervoeter. Toch leert hun ervaring dat er nog veel nood is aan sensibilisering rond deze honden en hun werk. Lions Club Tessenderlo werkt graag mee aan die bewustwording en ondersteunt dan ook met plezier het project rond het boek ‘Mijn ogen zijn jouw ogen’ in de plaatselijke scholen.

Geleidehonden, die instaan voor de mobiliteit van blinden en slechtziende personen, worden al vanaf puppy-leeftijd voorbereid op de specifieke taken die hen te wachten staan.  Op het einde van deze lange opleidingsperiode volgen ze, samen met hun baasje, nog een intensieve training van enkele weken om goed op elkaar ingespeeld te raken. Zo een team vormt een heel goede vertrekbasis voor een veilige mobiliteit voor de blinden en slechtzienden. Maar toch is er nog werk aan de winkel.

Peter, die sinds augustus vorig jaar samen met zwarte labrador Cas op pad is, beaamt dit : “Mensen vinden onze honden allemaal superlief, maar weten dikwijls niet dat ze de honden niet mogen aanspreken of aanraken tijdens het werk. Ook in het verkeer merk ik nog dagelijks dat men onzeker is over hoe men best reageert op onze aanwezigheid.”

Het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren kent deze problematiek zeer goed en bouwde dan ook een sensibiliseringsproject uit. In het boek “Mijn ogen zijn jouw ogen”, gericht op leerlingen van het derde leerjaar, maken de kinderen kennis met het leven van een geleidehond en zijn baasje. De kinderen leren zo niet alleen zelf al op jonge leeftijd hoe ze met geleidehonden moeten omgaan, maar delen in hun jeugdig enthousiasme die kennis ook met hun ouders, familie en vrienden.

Op vrijdag 6 maart werden ruim 180 boeken uitgereikt aan de deelnemende scholen ; HARTeLU(s)T, Regenboogschool en De Lettertrein. Doordat Lions Club Tessenderlo zorgde voor de financiering kunnen de scholen de boeken in hun bezit houden. Op die manier kan het project jaarlijks herhaald worden.  Dat niet alleen de scholen enthousiast zijn mocht juf Ninja (Regenboogschool) al een heel schooljaar ervaren. “Ik startte het verhaal rond de geleidehonden al op Werelddierendag in oktober. De leerlingen maakten toen kennis met mijn hond. We bouwden er ondertussen een heel verhaal rond. Wanneer de kinderen, mede dankzij het boek, precies weten hoe ze met een geleidehond moeten omgaan zal Peter, samen met zijn hond, hen een bezoekje brengen. Ondertussen hebben de leerlingen al tientallen zakken met dopjes verzameld voor de dopjesactie van het BCG. Hun enthousiasme is niet in te tomen.”  Die dopjesactie is een initatief van het BCG (Belgische Centrum voor Geleidehonden). De recyclage van die dopjes bezorgt hen een extra financiering om de opleiding van de geleidehonden te bekostigen. Ook de kleuterscholen van Tessenderlo sprongen al op de kar en openden een inzamelpunt voor de dopjes.

Je kan het boek van Ruth Wielockx en Julius Schellens ook zelf kopen in de meeste boekenwinkels of online. Alles over de dopjesactie kan je vinden op www.dopjesactie.be Al deze initiatieven helpen om de blinden en slechtzienden een veiligere mobiliteit te garanderen.

BIJGEVOEGD

Foto uitreiking boeken. De directies en enkele leerlingen van De Lettertrein, Regenboogschool & Hartelust samen met geleidehond Cas en zijn baasje.

EXTRA INFO

Meer info over het boek “Mijn ogen zijn jouw ogen” :

Een combinatie van interessante weetjes en een leuk dagboekverhaal, waarbij je alles leert over geleidehonden. Voor iedereen vanaf 8 jaar.Julius is geleidehondgebruiker en Ruth is puppypleegmama. In dit boek volg je Rino, een pup die wordt opgeleid tot geleidehond. Hoe gaat het eraan toe in zijn pleeggezin? Wat leert hij allemaal in het opleidingscentrum? En wat mag jij zelf wel of niet doen als je een geleidehond tegenkomt op straat? Je komt het allemaal te weten! Bovendien lees je in het dagboek van Rino wat hij zelf van zijn taken en zijn leven met zijn baasje vindt.

Bekijk onze andere nieuwsberichten

Ontdek meer nieuws