Hulpgoederen voor Oekraïne

Midden december 2023 heeft opnieuw een groot transport met hulpgoederen waarbij meerdere Belgische Lions betrokken waren zijn weg gevonden naar Oekraïne.

Dankzij onder meer de hulp van onze Lions werd er materiaal ingezameld waarmee drie vrachtwagens konden gevuld worden.

We kregen onder meer ziekenhuisbedden en ander medisch materiaal, het kabinet van een optieker, winterkleding, voedsel – niet alleen voor mensen, maar ook voor en dierenasiel, IT materiaal, TV’s, ….

Dit keer waren er drie bestemmingen: Lviv, Kyiv en Kharkiv. Dat dit geen ‘zondagse uitstap’ zou worden kan men zich wel voorstellen – zeker als je ’s nachts een paar keer uit je bed wordt gebeld om naar de schuilkelder in het hotel te gaan door het luchtalarm omwille van alweer een reeks luchtaanvallen.

Door een oproep via onze vrienden van de VZW Steun Oekraïne, die onder meer voor de hele logistiek zorgen, werden er door meerdere clubs, zones en gewesten maar liefst vier paletten speelgoed en slaapzakken ingezameld voor kinderen uit scholen en weeshuizen.

En een paar scholen van bij ons zorgde voor kindertekeningen om de kinderen met Kerstmis ginds een hart onder de riem te steken.

De ontmoetingen met de kinderen en de leerkrachten in de scholen zorgden voor zeer pakkende momenten die nog steeds blijven nazinderen…

Link naar alle foto’s

Ondertussen gaan we verder met het inzamelen van hulpgoederen om de slachtoffers ginds zo goed als mogelijk te helpen want de toestand wordt er zeker met de harde winter voor hen niet beter op.

Er staat nóg een groot project op til, maar daarover krijgen jullie snel meer informatie.

Van uw ‘reporter’ ter plaatse, Marcel Daniëls’