De Commissie Marketing & Communicatie speelt een niet onbelangrijke strategische rol binnen Lions Clubs Belgium en werkt actief in lijn met de langetermijnvisie van de organisatie.
De commissie zet in op zichtbaarheid, impact communicatie en ledenwerving, met als doel het versterken van het imago van Lions én het ondersteunen van de groei, diversiteit en verjonging van het ledenbestand met geëngageerde leden.
Structuur van de commissie
De commissie bestaat uit de vier MarCom-verantwoordelijken, elk afkomstig uit één van de districten.
Elke verantwoordelijke:
De nauwe samenwerking tussen de districten zorgt voor coherentie en efficiëntie, terwijl lokale eigenheid behouden blijft. Aandacht voor de culturele verscheidenheid in de verschillende districten evenals voor de prioriteiten blijft van cruciaal belang.
De MarCom verantwoordelijken laten zich desgewenst bijstaan door Lions die instaan voor het beheer van de website, social media, nieuwsflashes en andere communicatiemiddelen.
Samenstelling:
MD Verantwoordelijke: PDG Bart DIRCKX – LC Leuven Erasmus
District 112A: Johan GYSSELS – LC Knokke Zoute
District 112B: Sabine CORNELIS – LC Leuven Fiere Margriet
District 112C: Philippe GUEUNING – LC Argenteuil
District 112D: PDG Jean-Pierre DOCLOT – LC Tournai Childric
Belangrijkste taken van de commissie
Branding en positief imago
Een kernopdracht van de commissie is het uitbouwen van een sterke en herkenbare Lions-branding. Dat gebeurt o.a. door:
Een sterk merk versterkt niet alleen de zichtbaarheid en herkenbaarheid, maar wekt ook vertrouwen en trots op bij leden en sympathisanten.
Campagnevoorbeeld – Maand maart in het teken van service – We Serve
In maart stond een nationale campagne volledig in het teken van serviceprojecten. Deze werd als volgt opgezet:
Elke dag een ander project op social media en websites
Nationale projecten in de kijker
De commissie zorgt er ook voor dat nationaal gedragen projecten de juiste zichtbaarheid krijgen. Enkele voorbeelden:
Door deze initiatieven te promoten via social media, websites en pers, worden ze breed gedragen binnen én buiten Lions.
Conclusie
De Commissie MarCom verbindt en versterkt. Door storytelling, aandacht voor branding en het versterken van een positief imago, strategie en samenwerking slaagt ze erin om de rijke werking van Lions zichtbaar te maken – voor leden, de bredere samenleving en potentiële nieuwe vrijwilligers.
Eén missie. Eén drijfveer. Eén belofte. We Serve.
VOORZITTER : PDG Bart DIRCKX – LC LEUVEN ERASMUS
Afgevaardigden van de districten :
DISTRICT 112A : Johan GYSSELS – LC KNOKKE ZOUTE
– FLASH : Peter DE BAETS – LC DE PANNE WESTKUST
– Website jeugd : Sabine DETOLLENAERE – LC WAREGEM ASCOT
DISTRICT 112B : Sabine CORNELIS – LC LEUVEN FIERE MARGRIET
DISTRICT 112C : Philippe GUEUNING – LC ARGENTEUIL
DISTRICT 112D : PDG Jean-Pierre DOCLOT – LC TOURNAI CHILDERIC
– Web : Pino-Philippe DENTAMARO – LC LA LOUVIERE COEUR DE HAINAUT