MarCom

De Commissie Marketing & Communicatie speelt een niet onbelangrijke strategische rol binnen Lions Clubs Belgium en werkt actief in lijn met de langetermijnvisie van de organisatie.
De commissie zet in op zichtbaarheidimpact communicatie en ledenwerving, met als doel het versterken van het imago van Lions én het ondersteunen van de groei, diversiteit en verjonging van het ledenbestand met geëngageerde leden.

Structuur van de commissie

De commissie bestaat uit de vier MarCom-verantwoordelijken, elk afkomstig uit één van de districten.
Elke verantwoordelijke:

  • Ziet toe op de communicatie binnen zijn of haar district;
  • Ondersteunt lokale clubs met communicatieadvies, tools en visuals;
  • Informeert clubs en leden efficiënt over activiteiten, campagnes en prioriteiten binnen de vereniging.

De nauwe samenwerking tussen de districten zorgt voor coherentie en efficiëntie, terwijl lokale eigenheid behouden blijft. Aandacht voor de culturele verscheidenheid in de verschillende districten evenals voor de prioriteiten blijft van cruciaal belang.

De MarCom verantwoordelijken laten zich desgewenst bijstaan door Lions die instaan voor het beheer van de website, social media, nieuwsflashes en andere communicatiemiddelen.

Samenstelling:
MD Verantwoordelijke: PDG Bart DIRCKX – LC Leuven Erasmus

District 112A:     Johan GYSSELS – LC Knokke Zoute
District 112B:     Sabine CORNELIS – LC Leuven Fiere Margriet
District 112C:     Philippe GUEUNING – LC Argenteuil
District 112D:     PDG Jean-Pierre DOCLOT – LC Tournai Childric

Belangrijkste taken van de commissie

  • Promotie van serviceprojecten: In beeld brengen van sociale acties die lokaal alsook nationaal gerealiseerd werden, via social media, pers, nieuwsbrieven/flashes, fora en evenementen, met nadruk op de maatschappelijke meerwaarde van Lions-initiatieven.
  • Versterken van het imago/branding: Lions positioneren als een dynamische, geëngageerde en verbindende vrijwilligersorganisatie met een sterke traditie die écht het verschil maakt.
  • Ledenwerving: Via inspirerende communicatiecampagnes wordt ingezet op het aantrekken van nieuwe, geëngageerde leden die zich willen inzetten voor hun gemeenschap.
  • Ondersteuning voor lokale clubs: De commissie biedt tools, richtlijnen en ondersteuning aan clubs om hun communicatie te versterken en een breder publiek te bereiken.

 

Branding en positief imago

Een kernopdracht van de commissie is het uitbouwen van een sterke en herkenbare Lions-branding. Dat gebeurt o.a. door:

  • Het hanteren van een uniforme visuele stijl, in lijn met de internationale richtlijnen en toezien op de naleving hiervan;
  • Het verspreiden van positieve, mensgerichte boodschappen, waarbij service, solidariteit en impact centraal staan;
  • Het actief promoten van Lions als een moderne, warme en maatschappelijk geëngageerde organisatie;
  • Het bewaken van een consequente tone of voice in alle communicatie – zowel intern als extern.

Een sterk merk versterkt niet alleen de zichtbaarheid en herkenbaarheid, maar wekt ook vertrouwen en trots op bij leden en sympathisanten.

Campagnevoorbeeld – Maand maart in het teken van service – We Serve

In maart stond een nationale campagne volledig in het teken van serviceprojecten. Deze werd als volgt opgezet:

Elke dag een ander project op social media en websites

  • Een uniforme layout/template conform de kleuren van de IP Fabricio Oliviera en richtlijnen van Lions Clubs International
  • Beknopte maar krachtige communicatie met facts & figures & een beeld (foto)
  • Gericht op zowel interne trots als externe uitstraling

Nationale projecten in de kijker

De commissie zorgt er ook voor dat nationaal gedragen projecten de juiste zichtbaarheid krijgen. Enkele voorbeelden:

  • SOHAP (Special Olympics Healthy Athletes Program)
  • Voedselbanken – in casu de Delhaize actie
  • Lions Muziekwedstrijd
  • Youth Camps & Exchange
  • LCIF (Lions Clubs International Foundation)
  • Hulpacties voor Oekraïne (oa. actie met de kacheltjes (WICTU3), speelgoed inzameling,…)

Door deze initiatieven te promoten via social media, websites en pers, worden ze breed gedragen binnen én buiten Lions.

Conclusie

De Commissie MarCom verbindt en versterkt. Door storytelling, aandacht voor branding en het versterken van een positief imago, strategie en samenwerking slaagt ze erin om de rijke werking van Lions zichtbaar te maken – voor leden, de bredere samenleving en potentiële nieuwe vrijwilligers.

Eén missie. Eén drijfveer. Eén belofte. We Serve.

                               Samenstelling

                                                                                  VOORZITTER : PDG  Bart DIRCKX – LC LEUVEN ERASMUS

                                                                                  Afgevaardigden van de districten :

                                                                                  DISTRICT 112A :  Johan GYSSELS – LC KNOKKE ZOUTE

                                                                                  – FLASH : Peter DE BAETS – LC DE PANNE WESTKUST

                                                                                  – Website jeugd : Sabine DETOLLENAERE – LC WAREGEM ASCOT

                                                                                  DISTRICT 112B : Sabine CORNELIS – LC LEUVEN FIERE MARGRIET

                                                                                  DISTRICT 112C : Philippe GUEUNING – LC ARGENTEUIL

                                                                                  DISTRICT 112D :  PDG Jean-Pierre DOCLOT – LC TOURNAI CHILDERIC

                                                                                  – Web : Pino-Philippe DENTAMARO – LC LA LOUVIERE COEUR DE HAINAUT