Lions Quest

Pesten, fysiek geweld, verslavingen, spijbelen tot vroegtijdig schoolverlaten

Bij elk voorval moeten we vaststellen hoe onmachtig het slachtoffer, leerkrachten, directie, ouders en klasgenoten staan.

Kunnen wij als Lions iets aan die machteloosheid doen?

Ja, we kunnen hen allen helpen met een over de jaren heen opgebouwd preventieprogramma!

We werken met de leeftijdscategorie: 15-21 jaar wegens de kloof tussen de humaniora en hun eerste stappen in het hoger onderwijs, tot 80 % gebuisd in de eerste examens of tot 20 % of meer werkloosheid bij het betreden van de arbeidsmarkt.

We kunnen dat alvast op twee manieren, via de leerlingen en via de leerkrachten.

Hieronder vindt u meer info over wat we in november 2024 organiseren :

Beste Lion,

De uitdagingen waarmee leerkrachten tegenwoordig te maken hebben, zijn groot. Als Lions kunnen wij een waardevolle bijdrage leveren met het Lions-Quest programma, dat erkend is als een effectief ervaringsgericht programma voor Sociaal-Emotioneel Leren (SEL). Dit programma helpt leerkrachten bij het ondersteunen van jongeren op het gebied van welzijn en ontwikkeling.

Op donderdag 28 en vrijdag 29 november organiseren Lions een seminarie in Drongen voor directies, leerkrachten en leden van het CLB. De directies van middelbare scholen in Vlaanderen hebben hiervoor al een uitnodiging ontvangen:

Uitnodiging

We vragen jouw hulp! (geen centen)

Help ons om deze uitnodiging onder de aandacht te brengen bij de leerkrachten en schooldirecties die je kent. Jouw persoonlijke betrokkenheid kan ervoor zorgen dat nog meer scholen gebruik maken van deze waardevolle kans.

Hieronder vind je een link met contactinformatie van alle secundaire scholen, gesorteerd op postcode.

Secundair onderwijs Vlaanderen

Heb je wat extra achtergrondinformatie nodig voordat je contact opneemt? Bezoek dan de website via de volgende link:

Lions-Quest.be

Met jouw steun kunnen we een echt verschil maken in de levens van jongeren!

P.S.  Het seminarie wordt georganiseerd door het Multidistrict maar als LionsClub of als Lions Zone kan je ook een prijskamp voor de jongeren van de lokale scholen organiseren voor het beste lokaal sociaal project.

Zie Scholen voor het Goede Doel met alle materiaal op onze website.

Johan Kemps

LC Mechelen

PCC Guido Vyncke

LC Zaventem N.A.-Erasmus